Wielki test z krykieta
Australijczyk Shane Watson (z prawej) i Vernon Philander z RPA podczas meczu testowego PAP/EPA/NIC BOTHMA

Wielki test z krykieta

Brak komentarzy: 0

ps/PAP/cricket.pl

publikacja 10.11.2011 15:19

Mecz testowy? W krykiecie tak nazywa się najtrudniejszy międzynarodowy sprawdzian umiejętności krykiecistów. Taki sprawdzian zdają właśnie zawodnicy Australii i Republiki Południowej Afryki.

Nie każda reprezentacja może wziąć udział w takim wyjątkowym meczu, jak ten w Kapsztadzie, gdzie drużyny obu krajów walczą ze sobą już drugi dzień. Mecz testowy mogą rozegrać tylko ci, którzy posiadają odpowiedni „test status”. A jego przyznaje Międzynarodowa Rada Krykieta. Dziś jest 10 takich zespołów.

Taki mecz testowy trwa pięć dni. Codziennie zawodnicy rywalizują trzy razy po dwie godziny, robiąc w tym czasie przerwy na posiłki.

Poniżej kilka zasad gry w krykieta:

W grze w krykieta uczestniczą dwie 11-osobowe drużyny oraz dwóch sędziów. Boisko do gry ma kształt owalny i może mieć różne wymiary, ale na ogół jest to 200 m długości. Kij do krykieta (cricket bat) jest podłużny i zakończony wąskim uchwytem. Maksymalnie może mieć około 90 cm długości. Piłka, zrobiona z korka, waży około 280 g. Jest pokryta skórą z widocznymi na wierzchu szwami.

Na środku pola znajduje się tzw. pitch. Jest to utwardzony pasek ziemi o długości 18 m, na którego przeciwległych końcach znajdują się tzw. wickets. Są to 3 kijki jednakowej wysokości - około 90 cm, stojące w odległości 5 cm od siebie. Każdy taki kijek nosi nazwę stump. Na ich końcach ułożone są tzw. baile - małe kawałki drewna. Przy każdym wickecie stoi jedna osoba, trzymająca kij, zwana dalej batsmanem. Jeden z batsmanów stoi twarzą do bowlera, który ma za zadanie rzucić piłkę nad głową z wyprostowanej ręki.

Drużyny zdobywają punkty, czyli tzw. runy. Run jest zdobyty, gdy batsman po odbiciu piłki biegnie do przeciwległego końca pitchu i minie linię tzw. crease. W tym samym czasie nie uderzający batsman także biegnie do przeciwległego końca. Takich runów można zdobyć tak dużo jak to tylko możliwe. Batsman może zostać wykluczony jeśli piłka uderzy w słupki jego wicketa, zanim dobiegnie on do którejś z linii, czyli crease na pitchu. 

Inny sposób na zdobycie punktów to wybicie piłki poza granice pola. Jeśli batsman odbije piłkę i uderzy ona w ziemię zanim znajdzie się poza linią graniczną, to zdobywa się 4 runy. Jeśli natomiast piłka zostanie odbita i przeleci granicę bez dotknięcia boiska, to zdobywa się 6 runów.

W trakcie meczu każda drużyna gra jedną rundę, która składa się z ok. 20 over (lub 120 rzutów). Jeden over to runda, w trakcie której jeden gracz ma 6 rzutów piłką. Inna opcja to zakończenie meczu, kiedy każdy batsman zostanie wykluczony. Większość meczy jednodniowych to rozgrywki, w których każda drużyna ma 50 over (lub 300 rzutów). Jeśli 10 batsmanów z jednej drużyny zastanie wykluczonych, to następuje zmiana, bez względu na to ile rzutów pozostało danej drużynie. Zwycięża drużyna, która zdobyła więcej runów.   

 


 

Pierwsza strona Poprzednia strona Następna strona Ostatnia strona
oceń artykuł Pobieranie..
Dyskusja zakończona.