1. lekcja: Smutny nastolatek załamany twierdzi, że życie jest bez sensu, bo wciąż toczą się wojny, ludzie umierają z głodu, a ludzkość nie potrafi sobie z tym poradzić. Energicznie wchodzi uśmiechnięta Matka Teresa i przekonuje, że: |
Trzeba się spalać, walcząc od razu ze złem całego świata Należy wybrać trzy dziedziny i doprowadzić do tego, by zwyciężyło w nich dobro Nie można zajmować się tłumami, lecz trzeba pomóc jednej konkretnej osobie. |
2. lekcja: Matka Teresa zapisuje na tablicy temat: „Bądź kroplą wody w oceanie nędzy”- czyli: |
Bądź dobry bez względu na to, co się dzieje wokół ciebie Organizuj transport wody do krajów, gdzie panuje susza Organizuj wodę dla biednych |
3. lekcja: Matka Teresa śmieje się z uczniami, żartuje, a wreszcie mówi z mocą, że smutny chrześcijanin nikogo nie nawrócił, że radość jest przynętą, która powinna przyciągnąć ludzi do Chrystusa. Nastolatki spoglądają nieufnie i zadają wiele pytań. Ołówek dostanie w prezencie ten uczeń, który zrozumie, że: |
Na świecie jest tyle zła, że czasami już brakuje siły Pojedynczy człowiek niewiele może zdziałać dobrego Radości Chrystusa nikt nie zdoła odebrać |
4. lekcja: Uczniowie mają już w sobie wiele radości i uśmiechnięci wchodzą na następną lekcję. Matka Teresa pisze na tablicy tylko jedno słowo „Prawda”, a uczniowie pytają, czy czasami lepiej nie milczeć, czy ma sens protestować, jeśli wszyscy wokół żyją w fałszu. Uczniowie zapisują kolejne punkty, a wśród nich i taki: |
Jeśli prawda drażni społeczeństwo, lepiej milczeć. Prawdę trzeba mówić wiernie i odważnie, nawet wbrew wszystkim Prawda zmienia się z upływem czasu |
5. lekcja: Dużo uczniów zrozumiało lekcję o prawdzie i idą wesoło na kolejne zajęcia. Na tablicy już jest zapisany temat: „Miłość działająca”. Uczniowie dyskutują, czy to znaczy, że: |
Miłość Boga i ludzi wymaga konkretnego działania O miłości trzeba umieć pięknie mówić O miłości Boga i ludzi należy dużo pisać |
6. lekcja: Coraz więcej uczniów trzyma w ręce ołówki Matki Teresy. Ze śmiechem, wśród żartów i w dobrych humorach przechodzą do kolejnej sali. Chcą się czegoś dowiedzieć o Kalkucie, jak to jest, gdy bezdomni umierają na ulicy. Wtedy Matka Teresa mówi, że: „Miejsca takie jak Kalkuta mogą być widziane na całym świecie, jeśli ty na nie patrzysz”. To znaczy, że: |
Należy pojechać do Kalkuty i tam pracować Trzeba być wrażliwym na ludzką nędzę i pomagać tam, gdzie żyjemy. Nigdzie nie jest tak strasznie jak w Kalkucie |
7. Krótka przerwa: Uczniowie chcą wiedzieć, jak Matka Teresa założyła pierwszy dom pomocy, a jak szkołę dla dzieci, ale ona mówi: „To nie rozmiar naszych działań, ale ilość miłości i troski, które są w nie włożone mają znaczenie”, czyli: |
Wszystko należy wykonywać z wielką miłością Liczą się tylko wielkie dzieła miłosierdzia Najlepiej wstąpić do zakonu Sióstr Miłosierdzia |
8. lekcja: Na muzyce będzie dzisiaj wesoło, gdyż uczniowie chcą skomponować muzykę i zaśpiewać „Hymn do radości” Matki Teresy. Właśnie pracują nad słowami:” kochać, jak On kocha, pomagać, jak On pomaga, dawać, jak On daje.” To znaczy, że: |
Trzeba kochać Boga Jezus ma być naszym wzorem Trzeba się nieustannie modlić |
9. Duża przerwa: Po kilku lekcjach następuje wreszcie przerwa, która uczniowie spędzą: |
Na modlitwie, która da siły na kolejne lekcje Na ćwiczeniach, bo trzeba mieć kondycję Na jedzeniu, bo trudno pracować, gdy się jest bardzo głodnym |
10. Zadanie domowe: Zdobytymi ołówkami uczniowie zapisują temat pracy pisemnej: „Pomimo, że dajesz to, co najlepsze dla świata, ty możesz być kopnięty w zęby. W każdym bądź razie czyń to, co najlepsze.” Niektórzy pytają, czy to znaczy, że: |
Nie trzeba się bać krytyki i ataków, tylko czynić dobro. Należy uważać, by ktoś nas nie kopnął. Matka Teresa żartuje, bo nie można kopnąć w zęby. |
Matka Teresa zmarła 5 września 1997 roku. Teraz rozdaje niebiańskie ołówki, byśmy nie zapomnieli o swoim powołaniu. Z pewnością należy Ci się ta nagroda, jeśli uzyskasz przynajmniej połowę punktów. |