Siłacz wagi lekkiej

Adam Śliwa

MGN 12/2015 |

publikacja 15.02.2016 09:16

Potrafi podnieść ciężar większy niż on sam. Bez niego niemożliwa jest żadna budowa.

Od kiedy człowiek zaczął podnosić i przenosić różne przedmioty, zauważył z czasem, że duże ciężary znacznie łatwiej mu podnieść na linie opartej o gałęzie drzewa. Nie wiedział jeszcze wtedy, że wymyślił dźwig. Bez tych maszyn nie powstałyby wielkie piramidy czy katedry. A dzisiaj niemożliwa jest bez nich żadna budowa dróg, stadionów czy drapaczy chmur. Prawidłowa nazwa urządzeń przenoszących towary to dźwignice. Należą do nich wielkie dźwigi, żurawie portowe, ale i kołowrotek w studni, podnośnik samochodowy czy winda. Dźwigiem, któremu się przyjrzymy, jest żuraw samochodowy. Największe, na ogromnych wielokołowych podwoziach, potrafią podnieść wielotonowe ciężary i przenieść na znaczną odległość. Tym określa się ich klasę. Tonometr natomiast podaje liczbę ton, którą żuraw może przenieść z jednego miejsca na drugie. To bardzo ważne, ponieważ żuraw przewróci się, jeśli podniesie ładunek zbyt ciężki albo spróbuje przenieść ładunek zbyt daleko.

Siłacz wagi lekkiej

liebherr

Dziękujemy, że z nami jesteś

To dla nas sygnał, że cenisz rzetelne dziennikarstwo jakościowe. Czytaj, oglądaj i słuchaj nas bez ograniczeń.

W subskrypcji otrzymujesz

  • Nieograniczony dostęp do:
    • wszystkich wydań on-line tygodnika „Gość Niedzielny”
    • wszystkich wydań on-line on-line magazynu „Gość Extra”
    • wszystkich wydań on-line magazynu „Historia Kościoła”
    • wszystkich wydań on-line miesięcznika „Mały Gość Niedzielny”
    • wszystkich płatnych treści publikowanych w portalu gosc.pl.
  • brak reklam na stronach;
  • Niespodzianki od redakcji.
Masz subskrypcję?
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.