Dzieci z Parafii św. Stanisława w Lublinie

publikacja 28.07.2014 11:50

podążają śladami … ŚWIĘTEGO PAPIEŻA.

Dzieci z Parafii św. Stanisława w Lublinie Apel dziękczynny

„Kanonizacja to dzień łaski”. Pomaga nam lepiej poznać daną postać, mobilizuje do częstszego powracania do jego nauczania i przykładu życia, jest umocnieniem na drodze, którą on szedł i którą wskazywał innym. Jest to droga świętości. W taką wędrówkę wybrały się dzieci z naszej Parafii.

* A wszystko zaczęło się od niedzieli 20 października 2013r., kiedy to odbył się  Apel Papieski pt. „Jan Paweł II – Papież Dialogu”
przygotowany przez Dziecięcą Scholę Parafialną pod kierunkiem s. Anny Piętak. Wyjątkowość tego już XIII Dnia Papieskiego była związana z tym, że Ojciec Święty Franciszek zapowiedział, że błogosławiony Jan Paweł II zostanie ogłoszony świętym. Apel został przygotowany specjalnie po to, aby stworzyć dla wszystkich moment wsłuchania się w nauczanie papieża Polaka i by w ten sposób jeszcze lepiej przygotować się do jego kanonizacji.

*Aby upamiętnić ten dzień, dodatkowo, oprócz Apelu Papieskiego, został ogłoszony konkurs plastyczny związany z ulubioną modlitwą błogosławionego Jana Pawła II, tj. Międzyszkolny Konkurs dla szkół miasta Lublina pt.: „Mój najpiękniejszy różaniec”. Wzięło w nim udział 14 szkół miasta Lublina i okolic. Zostały wtedy przygotowane wystawy różańców przed naszym Kościołem, a następnie zorganizowałyśmy charytatywną loterię tych różańców.

* dzieci z naszej Szkoły Podstawowej nr 14  w Lublinie z klas 1 – 6 wzięły udział w konkursach wiedzy o Ojcu Świętym (szkolnym, międzyszkolnym „II pielgrzymka Ojca świętego do Ojczyzny” i ogólnopolskim) oraz w konkursie plastyczno - multimedialnym pt. „Jan Paweł II – miłośnik gór i przyrody” zorganizowanych przez Siostrę Annę, katechetkę. W tym miejscu wyrażamy wdzięczność wszystkim dobroczyńcom a szczególnie Księdzu Proboszczowi Eugeniuszowi Zarębińskiemu za upiększenie tych chwil i za sponsorowanie wszystkich nagród i upominków dzieciom.

I tak ubogaceni duchowo ale i przez zdobywanie wiedzy przygotowywaliśmy się na dzień kanonizacji papieży. Jako dziękczynienie Bogu za ten wielki dar dla nas Polaków, w niedzielę 11 maja 2014r., po Mszy św. o godz. 11.00 odbył się w naszym Kościele dziękczynny Apel za kanonizację papieży pt. „Bóg wybrał nas… czyli w drodze do świętości ze świętym Janem XXIII i świętym Janem Pawłem II”. Został on przygotowany przez Scholę Parafialną, pod kierownictwem s. Anny. Poprzez ten moment zadumy, recytacji i śpiewu, poprzez słowa świętych papieży, dzieci chciały podziękować Bogu za tak wspaniałych świadków wiary. Z tej okazji została przygotowana również gazetka na korytarzu szkolnym a także w naszym Kościele pt. „W hołdzie świętym papieżom”.

Na gazetce zostały umieszczone ogólne informacje o kanonizacji, jak również myśli Papieża o świętości. Całość ubogaciły prace uczniów naszej szkoły, przygotowane na szkolny konkurs pt.: „Jan Paweł II – miłośnik gór i przyrody”.

Ten rok był naprawdę szczególnym rokiem, w którym my, Siostry Dominikanki chciałyśmy w sposób wyjątkowy z dziećmi z naszej Parafii podziękować Bogu za dar świętego Jana Pawła II, za Jego posługę miłości Kościołowi, a przede wszystkim za to, że tak bardzo kochał dzieci i młodzież.

Dlatego zorganizowałyśmy dla scholi oraz dla ministrantów z naszej Parafii kolejny etap - pielgrzymkę - właśnie Papieskim Szlakiem górskim do Zakopanego.

Szlak ten był już wcześniej przemyślany i zaplanowany w związku z kanonizacją papieża Jana Pawła II,  chcieliśmy po prostu….podążać Jego śladami…choćby tylko minimalnie…. W dniach 9 – 11 czerwiec 2014 r., dzięki hojności naszego Ks. Proboszcza Eugeniusza Zarębińskiego - została zorganizowana pielgrzymka pod hasłem: „Śladami Świętego Jana Pawła II.”

Celem pielgrzymki było poznanie miejsc związanych z życiem i działalnością Ojca Św. Jana Pawła II, a w ten sposób poznawanie dziedzictwa religijnego i kulturowego narodu. Na tej trasie obejrzeliśmy panoramę Tatr – spacerowaliśmy na Butorowy Wierch, w tym dniu byliśmy w Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej na Krzeptówkach i podziwialiśmy piękno gór.

W centrum naszej wyprawy było oczywiście przejście papieskim szlakiem do Doliny Chochołowskiej i Jarząbczej (jak wiemy – jest to wędrówka kilkugodzinna). I tu każdy z nas zasmakował co znaczy trud i wysiłek, pot i zmęczenie, wędrowanie w deszczu, pod górę a przy tym zdobywanie umiejętności podziwiania gór, zachwycania się ich pięknem… Wszyscy chyba wtedy zrozumieliśmy, że warto się trudzić, żeby zdobywać szczyty, żeby osiągnąć zamierzony cel…Trzeciego dnia przebyliśmy trasę górską na Kalatówki …. Oj było tu trochę pod górę… Tu zwiedziliśmy pustelnię św. brata Alberta oraz kościół sióstr Albertynek, a następnie pojechaliśmy do sanktuarium Matki Boskiej, Gaździny Podhala w Ludźmierzu. Wszystkie te miejsca były naznaczone obecnością świętego Jana Pawła II, tam pozostawił dziedzictwo dla naszego narodu, wskazówki dla każdego z nas. „Sursum corda – w górę serca” – mówił, kiedy przebywał w Zakopanem. Zrozumieliśmy, że teraz i nas wzywa, abyśmy nie ustawali w drodze, a kiedy przyjdą chwile trudniejsze, byśmy zawsze w „górę” – do Boga zwracali nasze serca i stamtąd czerpali nowe siły.

No i ostatni już etap – to już ten wakacyjny, w naszym Domu zakonnym zorganizowałyśmy 2- tygodniowe półkolonie letnie, tzw. Oratorium Letnie   w dniach 30 czerwca – 11 lipca 2014r. Brało w nich udział ok. 50 dzieci, które przebywały pod opieką Sióstr oraz animatorek. Upłynęły one pod hasłem: „O chłopcu, który został świętym papieżem”. Zrealizowałyśmy program wychowawczo – rekreacyjny; wybieraliśmy się codziennie w podróż przez dzieciństwo, okres dorastania Jana Pawła II; poznaliśmy niezwykłą osobowość zwykłego chłopca, jego przeróżne zainteresowania, głęboką religijność, a także zachowanie Lolka w obliczu dotykających go tragedii, m.in. śmierci mamy, czy brata Edmunda. Zapatrzyliśmy się szczególnie na Jego całkowite powierzenie się Maryi w różnych sytuacjach życiowych; jeszcze dziś rozbrzmiewa w naszych uszach: Totus tuus – cały Twój, Maryjo. Zrozumieliśmy, że ,,Karolek” – kiedyś był takim samym dzieckiem jak my wszyscy i to, co przeżył, pomogło mu tak dobrze rozumieć ludzi … Jest to teraz wielkie wyzwanie dla nas wszystkich, w naszej codzienności…

Nasze spotkania ubogacały tradycyjne piosenki papieskie a także zupełnie nowe: „Lolek” , „Totus tuus”, „Biały Pasterz”, „Wadowice moje miasto. Zaś dopełnieniem były konkursy o Ojcu Świętym, Konkurs Talentów oraz ciekawe prace wykonane w grupach: dzień na zdrowo (z papieżem) w którym dzieci przygotowywały zdrowe sałatki owocowe oraz dzień, w którym przygotowywaliśmy i smakowaliśmy Papieskie kremówki. Były też dni spotkań z ciekawymi gośćmi, świadkami spotkań ze świętym papieżem.

Na zakończenie Oratorium  w naszej kaplicy została odprawiona przez ks. Proboszcza Eugeniusza dziękczynna Msza św. wraz z rodzicami i dziadkami a po Mszy św.  nastąpiła część artystyczna , którą przygotowały dzieci z pomocą Sióstr i animatorek.  To montaż słowno - muzyczny pt. „O chłopcu, który został świętym papieżem”, który upamiętniał życie, powołanie oraz wybór naszego Rodaka na papieża i zachęcający do tego by pamiętać o Ojcu Świętym i o Jego nauczaniu.

Wielką pomoc i hojne serce w czasie całej wieloetapowej wędrówki ze świętym papieżem zawsze nam okazywali ludzie dobrej woli – przede wszystkim ks. Proboszcz Eugeniusz Zarębiński, rodziny z naszej Parafii, wolontariuszki z naszej scholi: Dominika i Klaudia Zadarnowskie, Patrycja Sosińska i Ania Gnieciak -  to właśnie dzięki nim dzieci skorzystały z wielu atrakcji, spędzić miło czas  i mogły otrzymać cenne nagrody. Pragniemy w tym miejscu wyrazić wdzięczność tym wszystkim osobom.

Wszystkie momenty podjętego trudu i wysiłku pozostawiły w nas i w dzieciach coraz głębsze pragnienie uczenia się od naszego rodaka świętości życia, nieustannej modlitwy, służby drugiemu człowiekowi i ciągłemu zawierzaniu wszystkich spraw Maryi. Niech święty papież Jan Paweł II umacnia nas w wierze, abyśmy nie lękali się w pełni zawierzyć swoje życie Bogu i pokochać Go całym sercem. Pragniemy, aby On zawsze pozostał w naszych myślach i sercach.