Planeta podobna do Ziemi

Krzysztof Błażyca

|

MGN 06/2007

publikacja 11.03.2012 21:51

W gwiazdozbiorze Wagi, poza Układem Słonecznym, odkryto nową planetę, na której prawdopodobnie są warunki do powstania życia takiego jak na Ziemi.

Planeta podobna do Ziemi fot. EAST NEWS / REX FEATURES

W Europejskim Obserwatorium Astronomicznym w La Silla, w Chile, astronomowie szwajcarscy, francuscy i portugalscy za pomocą ponad 3-metrowego teleskopu namierzyli planetę przypominającą Ziemię.

Planeta oddalona jest od Ziemi o 20 lat świetlnych (1 rok świetlny, to ok. 9,5 biliona km), krąży wokół gwiazdy Gliese 581 (czyt. Glize) – mniejszej od Słońca. Nowo odkryta planeta okrąża gwiazdę Gliese 581 w ciągu 13 dni (Ziemia okrąża Słońce w 365 dni) i znajduje się znacznie bliżej swojej gwiazdy niż Ziemia w stosunku do Słońca.

Ale gwiazda Gliese 581 jest mniejsza od Słońca i chłodniejsza. Naukowcy podają, że nowoodkryta planeta jest nieco większa od Ziemi i pięć razy cięższa. Nie wiadomo jaka jest jej powierzchnia. Ustalono natomiast, że grawitacja jest ok. 1,6 razy większa od ziemskiej.

Planeta prawdopodobnie posiada atmosferę. Naukowcy sądzą, że temperatura na jej powierzchni może się wahać pomiędzy 0 a 40 stopniami C. Jeśli tak jest, to znaczy, że na planecie możliwe byłoby istnienie wody w stanie ciekłym.

To z kolei umożliwiłoby życie, takie jak na Ziemi. Astronomowie nie wykluczają, że odkryta planeta w przyszłości może stać celem międzyplanetarnych wypraw

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.